Moskova yakınlarındaki Zelenograd'dan Irina Khoroshko, zaman çizelgelerini beş yaşına kadar öğrenmişti.
Matematik çılgın bir aile ve her dersi tek bir problem çözme oyununa dönüştüren favori bir kadın öğretmen tarafından teşvik edilen erken yetenek, Plekhanov Rusya Ekonomi Üniversitesi'nde matematiksel iktisat derecesine yol açtı.
"Öğretim görevlim bana sayıların ve hesaplamanın gücünü aşıladı, size bir şeyleri tahmin etme yeteneğini nasıl verdiğini; bu anlamda konu her zaman büyülü hissettirdi" diyor.
26 yaşındaki Irina, Rus çevrimiçi borç veren ID Finance'de, kredi uygunluğunu belirlemek için analitik modeller tasarlayan kazançlı bir kariyerin tadını çıkaran bir veri bilimcisi.
Ve bu Rusya'da alışılmadık bir hikaye değil. Ama dünyanın birçok ülkesinde.
Birçok çalışma, çoğu zaman kızların Stem konularına - bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik - erken ilgi duyduklarının ortaya çıktığını ve asla iyileşmediğini doğrulamaktadır.
Dolayısıyla nispeten az sayıda kadın kariyer olarak mühendislik veya teknolojiyi seçmeye devam ediyor . Neden?
Microsoft'un yeni bir çalışması biraz ışık tutuyor.
Avrupa'daki 11.500 kız ve genç kadınla yapılan görüşmelere dayanarak, bu konulara olan ilgilerinin 15'inde, cinsiyet stereotipleri, az sayıda kadın rol modeli, akran baskısı ve ebeveynlerin ve öğretmenlerin büyük ölçüde suçlanmaya teşvik edilmemesiyle dramatik bir şekilde düştüğü görülüyor.
Rusya'da öyle değil.
Unesco'ya göre, dünya çapında bilimsel araştırma yapanların% 29'u kadın, Rusya'daki% 41'dir. İngiltere'de mucitlerin yaklaşık% 4'ü kadın, bu rakam Rusya'da% 15'tir.
Microsoft röportajlarını denetleyen firma KRC Research genel müdürü Julian Lambertin, Rus kızların Stem'i çok daha olumlu görüyor, ilgileri daha erken başlıyor ve daha uzun sürüyor.
Diyerek şöyle devam etti: "Diğer ülkelerden konuştuğumuz kızların çoğu Stem'e biraz oynak bir yaklaşıma sahipken, Rusya'da en gençleri bile gelecekteki istihdam fırsatlarının Kök konularına daha fazla yatkın olması gerçeğine son derece odaklanmıştı."
Bu kızlar, ebeveynlerin cesaretlendirilmesi ve kadın rol modellerinin yanı sıra cinsiyet açısından tarafsız olarak değerlendirilen bir müfredatta başkanlık eden erkek meslektaşlarından daha fazla sayıdaki kadın öğretmenleri belirtmektedir.
Farklılıklar burada bitmiyor.
Eğitim Bakanlığı, İngiliz gençlerin bir kesitini matematik ve fizik hakkındaki görüşlerini istediğinde, beş kelime deneklerin imaj problemini özetledi: erkek, denklemler, sıkıcı, formülü, ilgisiz.
Fakat Bay Lambertin, Rusya'da böyle bir damgalanma olmadığını söylüyor.
“Gerçekten bunun ötesine geçtiler” diyor. "İnsanların bu konularda cinsiyetten bağımsız olarak iyi performans göstermeleri bekleniyor."
Alina Bezuglova, Rus yeteneğini Birleşik Krallık'taki iş fırsatlarıyla birleştiren bir kuruluş olan Tech London Advocates'in Rusya bölümünün başıdır.
İngiltere'de düzenli olarak sadece kadınlara yönelik teknoloji etkinliklerine ev sahipliği yapıyor, ancak Rusya'da öyle değil. Neden?
“Sorunu ihmal ettiğimiz ya da hiç bir sorun olmadığı için söyleyebiliriz ve ben ikincisini düşünmeye daha meyilliyim” diyor.
Diyerek şöyle devam etti: "Avrupa'nın geri kalanıyla karşılaştırıldığında," kadınların sorunları "üzerinde stres yapmıyoruz."
Bezuglova'ya göre, Rus kadınlarının bilim ve teknolojideki dayanakları kısmen bilimin ilerlemesinin ulusal bir öncelik haline getirildiği Sovyet dönemine kadar uzanabilir.
Uzman araştırma enstitülerindeki büyümenin yanı sıra, teknik eğitim herkese açık hale getirildi ve kadınların bu alanda kariyer yapmaları teşvik edildi.
“Okulda bana hiç gelmedi çünkü ben bir kızım çünkü Stem'i seçmemeliydim ve işyerinde fazla cinsiyetçilik görmüyorum, sadece yeteneklerin hakkında yargılanıyorsun.” Diyor.
Fakat ulusal ruh da bir rol oynayabilir mi?
Karakteristik olarak doğası gereği, Rus kadınları erkek egemen ortamlarda kendileri için konuşmayı daha kolay buluyor mu?
Moskova Fizik ve Teknoloji Enstitüsü'nde profesör olan Emeli Dral böyle düşünüyor.
Okuldaki ileri matematik grubunda sadece iki kızdan biri olarak onu başarıya teşvik eden tam olarak bu ruhun ne olduğunu hatırlıyor.
“Aslında ikimizi de daha da rekabetçi ve kendimizi kanıtlamak ve erkeklerden daha iyi olmak daha kararlı hale getirdi” diyor.
"Bence Rus kadınları, esasen genç yaşlardan itibaren ebeveynlerinden aldıkları destek nedeniyle, bir azınlıkta olmaktan oldukça eminler.
"Mine neden matematik ve mühendislikle ilgilendiğimi hiç sorgulamadı - çok doğal olduğu düşünülüyordu."
Stem'e büyük ölçüde kendi kendini yetiştirmiş yaklaşımı, kıdemli bir yazılım mühendisi olarak mevcut rolüne yol açan Olga Reznikova buna bir örnektir.
Madenciler ve balıkçılar tarafından doldurulmuş küçük bir sahil kasabasında büyüyen bilgisayar sevgisi sadece dört yaşında başladı, ancak tutkusunu kariyere dönüştürmek için bir mücadele oldu.
Çevrimiçi derslere dönerek algoritma tasarımı, makine öğrenimi ve programlamanın temellerinde uzmanlaştı ve basit web sitelerini kodlayarak para kazandı.
Ancak "BT dış kaynak terleme atölyelerinde" sıkışmış bir geleceğe karşı ihtiyatlı davranarak daha fazla çalışmak ve daha büyük bir rol oynamak için St Petersburg'a gitti.
“Bir süre şirketimdeki tek kadın programcıydım” diyor.
Diyerek şöyle devam etti: "Ciddiye alınmayla ilgili bazı sorunlarla karşılaştım, ancak onunla kaldım ve şimdi eskisinden% 30 daha yüksek bir maaş kazanıyorum."
Rusya doğru bir şey yaparken, cinsiyet eşitliği açısından henüz orada değil.
"Rusya'nın kızların hayal güçlerini ateşlediğine şüphe yok," diyor Bay Lambertin.
"Pratik, uygulamalı uygulama ile sınıfa yaratıcılık getirmek ve işyerine odaklanarak bu konuların alaka düzeyini vurgulamak, kızların şu anda çok serbest durumda olduğu ülkeler için ileriye giden yol olabilir."
kaynak: www.bbc.com